PRAVILNA ZGRADBA VAŠE ZGODBE
Pripovedovanje zgodb ima vse od začetka človeštva pa do danes bolj kot ne nespremenjeno strukturo; ima uvod, jedro in zaključek. Vse najboljše rešitve so v bistvu preproste in učinkovite - ampak le za tiste, ki znajo priti od njih in jih znajo uporabiti.
Uvod v zgodbo naj bo kratek in jasen. Dober začetek zgodbe lahko predstavljata čas in kraj, kjer se zgodba odvija. Lahko je zelo specifičen datum, lahko začnete celo s točnim časom, ko se je nekaj zgodilo – z uro in minuto -, če je to pomembno za vašo zgodbo. Lahko pa poslušalce že s prvim stavkom zapeljete v samo bistvo dogajanja, v ključni trenutek zgodbe. S tem lahko hipoma pridobite pozornost, obenem pa nakažete smer zgodbe. Takoj, ko boste ujeli pozornost poslušalcev, bodo njihovi možgani z lastno domišljijo sledili vaši zgodbi in jo podoživljali, kot bi bila njihova. To je osnova poslovnega zgodbarjenja oziroma storytellinga in glavni razlog, zakaj je tudi v poslu komuniciranje s pomočjo zgodb izjemno uspešno da hitreje in z manj truda dosežete svoje cilje.
KAKO NE ZAČETI ZGODBE
Svetujem vam, da zgodbe nikoli ne začnete s stavkom: “Naj vam povem zgodbo …”
Raje preprosto začnite z njo, denimo: “V nedeljo, 12. marca, me je ob 6h zjutraj zbudil telefon …”
In sploh nikoli je ne začnite s stavkom: Naj vam povem resnično zgodbo …”
Poslušalci bodo namreč ob tem pomislil, ali je vse drugo, kar ste jim doslej povedali, izmišljeno.
V JEDRU DO VIŠKA ZAPLETA
Jedro vaše zgodbe naj sestavljajo dogodki in opisi, ki so zanjo relevantni. Prav tukaj se zgodi prelomen čustveni dogodek, ki je sestavni del vsake zgodbe. To je lahko višek nekega zapleta ali nenaden pripetljaj, ki postavi vse na glavo ali do konca zakomplicira življenje glavnemu liku zgodbe, ki se na vse kriplje trudi doseči svoj cilj. Višek konflikta predstavlja višek napetosti v vaši zgodbi, vleče vanjo poslušalce, ki so polni pričakovanj, kako bo ovira premagana in nastala situacija razrešena.
NAJPOGOSTEJŠE NAPAKE V JEDRU
Najpogostejša napaka v jedru zgodbe je navajanje dejstev, ki za zgodbo niso pomembna: podatkov, imen, letnic, številk … To so moteči dejavniki, poslušalci zaradi njih ne vedo, čemu naj sledijo in kaj je pomembno, kaj pa ni. Držite se svoje rdeče niti, in bodite pri pripovedovanju disciplinirani. Ko gre za ljudi, ki nastopajo v zgodbi, imenujte zgolj tiste, ki so pomembni in imenujte jih konkretno. Nikar torej ne recite: “Takrat mi je zelo pomagal star prijatelj, recimo mu David …”.
Zakaj ne? Zato, ker bo vaša zgodba zaradi tega videti izmišljotina. Povejte, kako je prijatelju ime, če ga boste omenili večkrat, nikar pa se ne poglabljajte še v to, kako se piše, koliko je star in od kod se poznata, če to za sporočilo vaše zgodbe ni pomembno.
KONEC DOBER, VSE DOBRO
Zaključek je najbolj zahtevna komponenta zgodbe. Če želite pri poslovnem zgodbarjenju doseči želeni učinek, mora biti zaključek izpeljan brez napak, to je najbolj pomembna komponenta zgodbe. Pomembno je predvsem dvoje: poslušalčevo pozornost morate ne glede na naravo vsebine – tudi če je zgodba iz zasebnega življenja – obrniti na posel in pravilno zastaviti nauk, da ga lahko poslušalec iz zgodbe potegne sam. Dovršeno pripovedovanje zgodbe torej razkriva njen namen, vendar poslušalcu prepušča pravico, da si ga sam raztolmači. Na posel lahko navežete zgodbo iz zasebnega življenja ali področja vašega hobija s temi besedami: “To vam razlagam, ker menim, da bi lahko tudi ko gre za prodajo …”
Nauka pa nikar ne podajte na način: »Nauk te zgodbe je …”
Zapeljite ga denimo s tako povedjo: “Predstavljate si, kaj bi lahko vse spremenili, če bi tudi v tem primeru ravnali tako …”
Pravilna zgradba vam bo omogočila, da boste pridobili in ves čas zgodbe obdržali pozornost poslušalca, kar je eden najbolj pomembnih dejavnikov uspešnega zgodbarjenja.
OBDRŽITE POZORNOST POSLUŠALCEV
Margaret Eleanor Atwood, kanadska pesnica, pisateljica in literarna kritičarka, ki je napisala več kot 40 izjemnih knjig, opaža, da imajo nekateri pisatelji izjemne ideje, kaj vse bi lahko bila tema dobre zgodbe, vendar opozarja, da je poleg dobre ideje za uspeh knjige pomembno predvsem to, kako dobro zna avtor pridobiti in zadržati pozornost bralca. Pozornost je iz istega razloga eno glavnih meril uspešnosti zgodbarjenja.
KO IMATE UVOD, JEDRO IN ZAKLJUČEK
Ustvarjanje zgodbe lahko primerjamo z arheološkim izkopavanjem, vse, kar je vredno, leži nekje pod površjem. In vse delo, povezano s tem, je podobno arheološkemu izkopavanju: treba je odkopati celoto, da vidimo celo sliko. Zato na koncu obdelajte in izpilite besedilo: rešite se vseh odvečnih oseb, imen, podatkov in letnic – vsega, kar ni povezano z vašim ciljem in ni pomembno za sporočilo vaše zgodbe. Izogibajte se dolgočasnim besedam in povedim. To so običajno tisti deli zgodbe, ki bi jih tudi sami preskočili, če bi brali takšno čtivo.
KAKO DOLGA NAJ BO ZGODBA
Dolžina zgodbe je odvisna od posamezne priložnosti, zato točnega števila besed nima smisla natančno definirati. A nekaj drži kot pribito: zgodba naj bi bila kratka in jedrnata. Izpustite vse, kar ni pomembno, porabite malo besed, zato pa te izberite z več premisleka. Predlagam vam, naj pripoved ne bo daljša od dveh minut, morda treh, sicer boste z malce nespretnosti izgubili pozornost poslušalcev.
Uporabna dolžina zgodbe je v praksi omejena z dolžino koncentracije, ki jo premorejo poslušalci. Ko je ta meja presežena, je uporabnost poslovne zgodbe pogubljena.
PRAVI IZZIV: BODITE AVTENTIČNI
Za poslovno zgodbarjenje je izjemno pomembno, da uporabljate svoje avtentične zgodbe. Zato se vsakdo, ki želi uporabiti pripovedovanje zgodb z namenom, da pride do kateregakoli poslovnega cilja hitreje, sooči z iskanjem izhodišč za poslovno zgodbarjenje. Če mislite, da nimate dovolj svojih zgodb, ali da niso primerne za vaš poslovni in donosni storytelling, se seveda motite. Vsakdo jim ima več kot dovolj.
POVEJTE, V ČEM STE IZJEMNI
V knjigi Donosno zgodbarjenje – Poiščite svojo zgodbo, ki bo segla do src in denarnic boste našli podroben opis, kako si lahko pri sestavi svojih zgodb učinkovito pomagate tudi z načeli, ki vodijo novinarje pri njihovem delu. Prav tako boste spoznali, kakšna je moja skrita sestavina za pripravo zgodb, ki mi pri poslovnem storytellingu odlično služi že dve desetletji, in kako jo uporabite.
Poslovna zgodba, ki vam lahko prinese izjemno korist na področju poslovnega zgodbarjenja, je zgodba o vaši blagovni znamki. Ker je edinstvena, lahko vas, vaše podjetje ali blagovno znamko najlažje prikaže kot nekaj izjemnega, znanega in zaupanja vrednega.
Zdaj torej veste, kako pravilno sestavljati vaše zgodbe, da boste pri poslušalcih dosegli želeni učinek. Redno jih uporabljajte in naj vam nikoli ne zmanjka navdiha; pa donosno zgodbarjenje!
Dušan Waldhütter, strokovnjak za zgodbarjenje, WOW Stories