ISKANJE IZHODIŠČ ZA DONOSNO ZGODBARJENJE
Se morda sprašujete, kako pa sploh priti do lastnih zgodb, ki bi jih uporabili v poslovne namene? Se ta hip ne spomnite nobene? Potem je ta članek kot nalašč za vas.
Naj vas potolažim: dejansko nisem srečal še nikogar, ki ne bi imel nobene svoje zgodbe. Ne glede na to, kaj počnete, kaj ste po izobrazbi, kakšen je vaš stan in kje ste rojeni, vir za zgodbo se zmeraj najde. Če se sistematično lotite pregleda svojega življenja, boste našli obilo zgodb, ki bodo primerne za vaše poslovno zgodbarjenje, oziroma za business storytelling, kot mu pravijo po svetu.
NE LE POSLOVNO, TUDI ZASEBNO
Ko iščete navdih za zgodbo s svojega poslovnega področja, poiščite za vsako zaposlitev ali delovno mesto, ki ste ga v življenju imeli – za vsako priložnost, ko ste služili denar -, vsaj po en dogodek ali okoliščino, ki bi lahko bila izhodišče za vašo zgodbo. Poiščite in razvrstit jih v skladu s petimi zgodbarskimi značaji v:
- Zgodbe ponosa – o tem, kaj ste dosegli, na kaj ste ponosni, kaj vam je neki dosežek pomenil. Morda kako ste nekomu pomagali, da je nekaj pomembnega dosegel, in zakaj ste na to ponosni. Osredotočite se na svoje občutke in zadovoljstvo, ki vam ga je dogodek prinesel. Zgodbe ponosa so največkrat primerne za dokazovanje svoje kredibilnosti in strokovnosti, torej so še posebej zanimive za prezentacije. Strokovno predstavitev pred neznanci lahko namreč vedno začnete z zgodbo, ki demonstrira vašo strokovnost glede relevantne teme ali vašo predanost nekemu področju.
- Zgodbe preporoda – o spremembah, ki so najbolj vplivale na vaše življenje.
Sem vsekakor spadajo tudi spremembe zaradi dogodkov, na katere sploh niste imeli nobenega vpliva. Osredotočite se na lastne občutke, tesnobo, strah, pričakovanje in olajšanje, ki so bili prisotni v teh trenutkih, in na nove priložnosti, ki so iz tega sledile.
- Zgodbe razočaranj – o žalostnih trenutkih, ki ste jih doživeli, morda celo sami povzročili, ker niste imeli poguma, da uberete drugačno pot ali sprejmete drugačne odločitve. Sem lahko spadajo življenjske prelomnice in tragični dogodki. Osredotočite se na svojo osebno izkušnjo; kaj ste se iz nje naučili, kaj ste v tistih trenutkih pomembnega spoznali.
- Zgodbe iskanja – o svojem dolgotrajnem prizadevanju, da nekaj dosežete, o iskanju vrednot in o dogodkih, ki so stvari postavili na svoje mesto, bodisi zaradi vaše angažiranosti bodisi zaradi spleta okoliščin. Lahko gre tudi za iskanje, ki je na koncu dalo drugačen rezultat od pričakovanega. Osredotočite se na napor, ki ste ga vložili v iskanje, in občutke, ko ste našli, kar ste iskali. Lahko na občutke, ko ste spoznali, da ste morda ves čas iskali napačno stvar.
- Zgodbe nasprotij – o trenutkih, ko ste bili razpeti med pomembnimi odločitvami in ste se morali postaviti na eno stran. Sem spadajo prigode, ki so na vaši življenjski ali poslovni poti postavile na preizkušnjo vaša načela. Konflikt, ki ste ga doživeli, se lahko nanaša na medčloveške odnose, lahko na vero, morda na konflikt človeka proti naravi, ne nazadnje gre lahko tudi za vaša notranja nasprotja. Te zgodbe so primerne zlasti takrat, ko želite krepiti medčloveška razmerja. Osredotočite se na svoja notranja trenja in občutja.
Če mislite, da nimate nobene zgodbe, ki bi jo bilo vredno povedati ali ki bi jo lahko uporabili za poslovno zgodbarjenje, se seveda motite.
DRUŽINA, PRIJATELJI IN HOBIJI
Navdihov vam ni treba iskati le v vaših dosedanjih službah, lahko pogledate tudi širše! Morda se vam zdi nenavadno, da bi za poslovne namene iskali navdihe in pripovedovali zgodbe, ki izvirajo iz vaše zasebnosti. A so prav te lahko odličen vir, saj izhajajo neposredno iz vas in najbolj iskreno pričajo o tem, kdo ste. Nanašajo se na vaše življenjske izkušnje v neki drugi vlogi, denimo v vlogi starša, otroka, soseda, prijatelja …, ne na vas kot podjetnika.
Na zasebnem področju si lahko iskanje zgodb olajšate z delitvijo na dva večja vira: družino in prijatelje, dodate pa lahko še tisto, kar vas navdušuje v prostem času. Tako lahko iščete zgodbe ne le po petih značajih, ampak tudi v treh različnih kategorijah. Takšna preglednica vam lahko pri iskanju izhodišč za poslovno zgodbarjenje učinkovito pomaga:
ZGODBE | poslovne | družinske | prijateljstva in hobijev |
PONOSA
|
|
|
|
PREPORODA
|
|
|
|
RAZOČARANJ
|
|
|
|
ISKANJA
|
|
|
|
NASPROTIJ
|
|
|
|
Razlika med zgodbami iz poslovnega in zasebnega življenja je predvsem ta, da morate pri zasebnih zgodbah ustvariti povezavo med naukom, ki ga ima taka zgodba, in ciljem, ki ga želite doseči na poslovnem področju, kar sem podrobno pojasnil v knjigi Donosno zgodbarjenje.
Zgodbe iz zasebnega življenja niso za poslovno zgodbarjenje nič manj uspešne, prej bi rekel, da so včasih še bolj in da prinašajo celo boljše rezultate! Zato najdete v knjigi tudi natančna pojasnila, za katere priložnosti so zgodbe iz vašega zasebnega življenja idealne in kaj narediti takrat, ko najdete vir za zgodbo, ki bi lahko spadal v več okenc v vaši preglednici.
SLIŠIMO TISTEGA, KI PRIPOVEDUJE ZGODBE
Vsak poslovnež bi moral vedeti, da so čustva orodje, ki med drugim omogoča, da si slišana sporočila dlje zapomnimo. Kdor misli, da je statistika sama po sebi dovolj zgovorna in da bi morali biti poslovni partnerji navdušeni že nad golimi dejstvi, zlahka izvisi. Predstavljajte si strokovni posvet z ducat govorniki, ki jim udeleženci prisluhnejo v enem samem dopoldnevu. Kaj mislite, čigavo sporočilo si bodo najbolj zapomnili? Vsekakor sporočilo tistega, ki se bo najbolj dotaknil čustev.
DA BOSTE SLIŠANI
Pred leti je tuj predavatelj na nekem slovenskem marketinškem dogodku na slovenski obali svoj govor začel z izjavo, da je polovica vseh ljudi, ki danes delajo v marketingu, študij marketinga končala pod povprečno oceno fakultete. S to trditvijo je pošteno vzdramil emocije in po dvorani se je slišalo mrmrajoče negodovanje; izjava je kar nekako obvisela v zraku. Nakar je pojasnil, da je bil prav to njegov cilj: pridobiti njihovo pozornost tako, da nagovori njihova čustva. Da pa je sicer to, s študijskimi ocenami, statistično in matematično dejstvo, ki velja za vse študijske programe na svetu. Vedno je namreč polovica študentov s svojimi ocenami nad povprečjem in polovica pod njim – zato pa se imenuje povprečje. Njegovo predavanje so si seveda slušatelji dobro zapomnili.
Zgodbarjenje ni posel, kot vsak drug. S pripovedovanjem pravih zgodb, ki se dotaknejo čustev, dejansko izstopate.
ZGODBE SO UPORABNE POVSOD
Zgodbe vam pomagajo pridobiti zaupanje kupcev, pisati odlične newsletterje ali online članke, narediti prepričljive prezentacije projektov, deliti vrednote vašega podjetja in se odlično odrezati na intervjujih za zaposlitev. Zgodbarjenje je izjemno orodje tudi pri pogovoru za novo službo. Papir vse prenese in sodobni življenjepisi niso nič drugega kot naštevanje statističnih dejstev. Ali ste vredni zaupanja, ali ste se pripravljeni učiti in ali ste sposoben vodja, pa boste sogovorniku najlažje ponazorili z vašo originalno zgodbo iz preteklosti. Zgolj na podatkih zasnovan življenjepis bo o vas povedal le gola dejstva. Ta pa so običajno premalo, da bi zares izstopili iz povprečja.
PO VEČ INFORMACIJ
Izjemno pomembna je tudi pravilna struktura vaše zgodbe. Pripovedovanje zgodb ima sicer vse od začetka človeštva pa do danes bolj kot ne nespremenjeno strukturo, ki je precej preprosta – ima uvod, jedro in zaključek. In čeprav so skoraj vse najboljše rešitve v svojem bistvu preproste in učinkovite, to koristi le tistim, ki jih poznajo in jih znajo uporabiti. Da ni pri zgodbarjenju oziroma storytellingu ni nič drugače, boste med ostalim izvedeli v knjigi Donosno zgodbarjenje – Poiščite svojo zgodbo, ki bo segla do src in denarnic.
In nenazadnje: prav posebna zgodba, ko si želite donosnega zgodbarjenja, je zgodba o vaši blagovni znamki. Ker je edinstvena, lahko vas, vaše podjetje ali blagovno znamko najlažje prikaže kot nekaj izjemnega, znanega in zaupanja vrednega.
Zdaj torej veste, kam po izhodišča oziroma kje in kako do idej za svoje izvirne zgodbe. Uspešno iskanje navdiha vam želim, in donosno zgodbarjenje!
Dušan Waldhütter, strokovnjak za zgodbarjenje, WOW Stories